Lærernes verden

Almendidaktiske refleksioner over klasserumserfaringer

Lærerens verden – Almendidaktiske refleksioner over klasserumserfaringer

Ph.d. afhandling af ph.d. og adjunkt Lea Lund Larsen.

Afhandlingen fra 2015 sætter fokus på et uudnyttet didaktisk potentiale ved VUC-læreres praksis. Lærernes didaktiske vokabular og refleksive tilgang til undervisningsopgaven bør styrkes via en øget bevidsthed om pædagogikkens og fagenes synergi.

Grundlaget for afhandlingen er dels en teoretisk analyse, dels et empirisk studie i VUC-læreres praksis, der bygger på en kvalitativ dybdegående undersøgelse af 10 VUC-læreres overvejelser og handlinger.

Læs hele afhandlingen her.

Læs en folder med hovedresultaterne her.

VUC-lærere kæmper med inklusionsopgaven.

Download folder med inspiration til samtale om praksis.

Lea Lund - Didaktisk optik og vokabular

Adjunkt og Ph.d. på Aarhus Universitet, Lea lund, fortæller om pointerne fra sit Ph.d.-projekt ”Lærerens verden - Almendidaktiske refleksioner over klasserumserfaringer", der viser et skisma mellem VUC-læreres behov for, men knaphed på et pædagogisk-didaktisk sprog og blik.