Lektier og læsning på VUC

Lektieintegreret hf-undervisning

Lektier og læsning på VUC – lektieintegreret hf-undervisning

Udviklingsprojekt af Nationalt Videnscenter for Læsning i samarbejde med VUC Videnscenter.

Ikke alle hf-kursister er lige godt klædt på til at klare lektielæsningen hjemme. Det skyldes ofte, at kursister i tidligere skoleforløb ikke har fået opbygget hensigtsmæssige studievaner, har kæmpet med utilstrækkelige læse- og skrivekundskaber og for nogles vedkommende lever under sociale omstændigheder, der vanskeliggør lektielæsningen. Flere VUC’er tænker allerede tilrettelæggelsesmæssigt i lektiefrie forløb, men der er behov for at understøtte og udvikle hf-underviseres lektie- og læsedidaktik med henblik på at styrke kursisternes læring.

Derfor har VUC Videnscenter sammen med Nationalt Videnscenter for Læsning og GL nu igangsat et aktionslæringsprojekt, hvor tre VUC’er deltager: KVUC, VUC Hvidovre-Amager og Nordvestsjællands HF og VUC.

Formålet med projektet er at udvikle VUC-lærernes didaktiske kompetencer med fokus på lektieintegreret undervisning. Ambitionen er, at indsatsen skal føre til øget fastholdelse af og bedre læring for hf-kursister på VUC.

Projektet løber fra september 2015 og til maj 2016 og er støttet af Kompetencesekretariatet.

Læs projektbeskrivelsen her.

Læs mere om projektet og Nationalt Videnscenter for Læsning her.

Idekatalog med metoder til bedre læsning.

Læs afslutningsrapporten her.

Peter Heller Lützen – Lektier og læsning på VUC

Faglig konsulent i Nationalt Videnscenter for Læsning, Peter Heller Lützen, formidler viden og resultater fra et udviklingsprojekt om læsning og lektieintegration i HF-undervisningen på VUC.

Projektet har givet hf-lærere nye greb i arbejdet med at udvikle en didaktik, der tager højde for, at læselektier er en udfordring for nogle hf-kursister.