Produktiv skriftlighed for FVU-tosprogede

Produktiv skriftlighed for FVU-tosprogede

VUC Videnscenter udbød i samarbejde med Nationalt Videnscenter for Læsning i 2016 et kompetenceudviklingsforløb for undervisere på FVU for tosprogede med fokus på ’produktiv skriftlighed’.

Baggrunden for kurset var, at mange flygtninge og indvandrere, der kommer til Danmark med uddannelser fra andre landes uddannelsessystemer oplever, at det er svært at få sat deres kompetencer i spil i en dansk kontekst. Deres funktionelle danske skriftsprogskompetencer er ofte en betydelig barriere.

Kurset om produktiv skriftlighed har sat fokus på, hvordan undervisere kan opbygge kursisternes evne til selv at formulere sig på skriftligt dansk. Der har været særligt fokus på arbejdsmarkedets skriftlige genrer og konventioner. Målet har været, at FVU-lærerne skulle opnå øget opmærksomhed på kursisternes egen skrivning via konkrete værktøjer, øvelser og modeller, som de kan bruge i undervisningen.

Se video med Peter Heller Lützen, underviser på kurset, herunder.

Peter Heller Lützen – Skrivning og flersprogede på FVU

Faglig konsulent i Nationalt Videnscenter for Læsning, Peter Heller Lützen, giver her et indblik i et UVM-finansieret kursus som er lavet i samarbejde med VUC Videnscenter.

Kurset har givet FVU-lærere, der varetager undervisning af flersprogede kursister ny inspiration til at arbejde med skriftlige processer og produkter.