VUC i udvikling

VUC i udvikling

Aktionslæringsprojekt af Center for Forskning i Skoleudvikling ved Syddansk Universitet i samarbejde med VUC Videnscenter.

å i alt 11 VUC’er har forskere og lærere arbejdet tæt sammen om at undersøge, hvad der sker, når man sætter sig for at forstå samt forandre tingenes tilstand, det være sig i et undervisningsmæssigt eller organisatorisk perspektiv. De metodiske tilgange har været forskningsretninger som aktionsforskning, aktionsanalytisk forskning, interventionsforskning, designforskning, og generel almenpædagogisk og didaktisk forskling. Projekterne er blevet ledt af lektor Steen Beck.

Forskningsprojektet er mundet ud i en antologi med forskningsartikler, der tager afsat i de forskellige indsatser og undersøgelser projektet har omfattet. Antologien hedder Forskning i og med praksis på VUC: Nye veje for tænkning, tale, skrift og handling, og bogen kan rekvireres via denne hjemmeside www.u-p.dk.

Læs mere om de tre forskningsprojekter om skoleudvikling.

I tilknytning til forskningsprojektet er der udgivet en brugsbog, DIDAKTISK INNOVATION. Bogen er skrevet af VUC-lærere som et idékatalog, der kan anvendes af andre VUC-lærere, som ønsker at finde inspiration til udvikling af deres egen undervisning, se bogens omslag og indhold her:

Didaktisk Innovation – 24 ideer til undervisningsudvikling – omslag
Didaktisk Innovation – 24 ideer til undervisningsudvikling

I foråret 2016 udkommer der en forskningsbog, der samler analyser på tværs af de tre projekter.

Projektet løber fra 2013-2016 og er finansieret af de deltagende VUC’er.

Anke Piekut – Skriftlighed på VUC

Adjunkt ved Syddansk Universitet, Anke Piekut, har været del af et stort VUC-forskningsprojekt, hvor hun særskilt har fokuseret på integration af det skriftlige arbejde i alle fag.

Anke fortæller her om pointerne fra projektet og giver gode råd til at arbejde videre med skriftlighed som et indsatsområde i undervisningen.

Dion Rüsselbæk Hansen – Lærerroller på VUC

Lektor og Ph.d. ved Syddansk Universitet, Dion Rüsselbæk Hansen, fortæller her om indsigter i lærerrollen på VUC, samt lærernes håndtering af og muligheder for samarbejde om undervisningen.

Pointerne er del af et større forskningsprojekt på VUC, som Dion har udført sammen med kolleger fra SDU.

Nikolaj Frydensbjerg Elf – Kursister med immigrantbaggrund

Lektor og Ph.d. ved Syddansk Universitet, Nikolaj Frydensbjerg Elf, har i forbindelse med et stort VUC-forskningsprojekt, zoomet ind på kursister med immigrantbaggrund.

Her fortæller han om udfordringer og didaktiske potentialer i (tosprogs-)undervisningen, når mange kursister har en anden etnisk baggrund end dansk.