Skoleledelse
En samtidsdiagnoseSkoleledelse – en samtidsdiagnose
Følgeforskning af Dion Rüsselbæk Hansen & Lars Frode Frederiksen, Institut for Kulturvidenskaber, Syddansk Universitet, Gymnasiepædagogik Nr. 98. 201.
Rapporten fra 2015 illustrerer, hvordan ledere på VUC forholder sig til og handler ift. de krav og forventninger, der møder samtidens skoleledere, ligesom den optegner fire diskurser for ledelsesfeltet – en fagprofessionel-, standardbaseret-, ressourceorienteret- og en personskabsbaseret diskurs.
Grundlaget for analysen er observationer og kvalitative interviews. Forskningen har været knyttet an til et VUC-internt ledelsesudviklingsforløb, som Lederforeningen for VUC igangsatte i 2014.
Dion Rüsselbæk Hansen – Ledelse på VUC – en samtidsdiagnose
Lektor og Ph.d. ved Syddansk Universitet, Dion Rüsselbæk Hansen, fortæller om sin analyse af, hvad ledelse på VUC i disse år betinger og betinges af.
Pointerne kommer fra et følgeforskningsprojekt, som Dion og hans kollega Frode Frederiksen lavede i forbindelse med et storstilet ledelsesudviklingsforløb i VUC-sektoren 2014-15.