VUC i udvikling

Projektbeskrivelse

Projektbeskrivelse: VUC i udvikling

VUC Videnscenter er initiativtager til at igangsætte en række forskningsprojekter i samarbejde med Center for Forskning i Skoleudvikling (CFS), Syddansk Universitet (SDU). Det er blevet til i alt tre store forskningsprojekter, der er organiseret i tre klynger. I alt 11 VUC’er deltager.

Oversigt over projekterne

Klynge 1:
Overordnet emne: Skriftlighed i fagene, lektieinklusion/nye evalueringspraksisser og nye undervisningsformer.

Forskningsansvarlige: Anke Piekut, Peter Hobel og Steffen Møllegaard Iversen.

Deltagende VUC’er: VUC Horsens, VUC Thy-Mors, KVUC, VUC Holstebro-Lemvig-Struer.

Klynge 2:
Overordnet emne: Udvikling af ny lærings- og undervisningskultur med fokus på emner som lærerrolle og klasserumskultur, engagerende og ansvarliggørende arbejdsformer samt it- og mediedimensionen i undervisningen.

Forskningsansvarlige: Steen Beck, Nikolaj Frydensberg Elf og Steffen Møllegaard Iversen.

Deltagende VUC’er: Hf & VUC Fyn, VUC Vest, VUC Nordvestsjælland, VUC Skive-Viborg.

Klynge 3:
Overordnet emne: Forskning i lærerprofessionen på VUC.

Forskningsansvarlige: Dion Rüsselbæk Hansen og Lars Frode Frederiksen

Deltagende VUC’er: VUC Roskilde, VUC Århus, VUC Vestegnen

Klynge 1 og 2 følger en tidsplan, hvor der i foråret 2014 laves kulturanalyser og i efteråret 2014 og foråret 2015 gennemføres og forskes i undervisning og skoleorganisering. Klynge 3 følger samme plan, men er blot forskudt ½ år tidsmæssigt. På baggrund af projekterne skriver forskerne fra CFS en forskningsfunderet bog, og der foretages løbende forskellige andre former for vidensspredning (fx artikler og konferencer). Det samlede projekt koordineres af en styregruppe bestående af VUC Videnscenter, CFS og repræsentanter for skolerne.