Investeringer i ungdomsuddannelser giver verdens bedste afkast

1. mar 2024

Af Pernille Brøndum, formand for Danske HF & VUC, Henrik Nevers, formand for Danske Gymnasier, Asger Kjær Sørensen, forperson for Danske Gymnasieelevers Sammenslutning og Tomas Kepler, formand for Gymnasieskolernes Lærerforening

Klimakrise, ældrebyrde, sundhedskrise, inflation, biodiversitetskrise, ressourceknaphed, teknologisk disruption og politisk ustabilitet. Kriser, byrder og udfordringer for fremtiden er mange. Ligesom anbefalinger og forslag til løsninger er endnu flere. Men en fælles forudsætning for, at vi kan løse alle fremtidens problemer, er en veluddannet befolkning.

Så selvom det giver mening, at regeringen investerer i vindmøller, plejehjem og sikre forsyningskæder, så er den vigtigste og mest fundamentale investering, regeringen kan lave at investere i vores ungdomsuddannelser.

For investeringer i ungdomsuddannelserne er en investering i fremtiden. Ikke kun for de generationer af unge, der er, og kommer til at være, elever på skolerne, det giver tilmed også verdens bedste afkast! I en tid, hvor kravene til ungdommen er høje – det er trods alt dem, der skal være hænder og hoveder i løsningen af klimakrisen og sikre fremtidens velfærd – så burde der være stor politisk investeringsvilje, særligt når vi gang på gang hører, at statskassen har penge nok.

Ifølge ROCKWOOL fonden vil BNP stige med en mia. kr., hvis 10.000 flere personer får en uddannelse ud over grundskolen. Det svarer til ca. 100.000 per. person. Så når politikerne taler om at øge arbejdsudbuddet, skulle de i stedet se til produktivitetsstigninger f.eks. gennem uddannelse og kvalifikationer i arbejdsstyrken. Det er en mere varig kilde til vækst, men forudsætningen for dette er et stærkt uddannelsessystem.

Der er brug for forsat at investere i vores ungdomsuddannelser for at sikre, at vi kan bevare den høje kvalitet. Gør vi ikke det, risikerer vi, at flere elever ikke bliver så dygtige som de kan. Det er synd – ikke bare for eleverne, men også for samfundet, fordi vi på den måde går glip af et vigtigt potentiale.

I en tid, hvor unge står over for enormt pres og krav om at løse alle fremtidens udfordringer, bør politikerne erkende, at en stærk og veluddannet ungdom er nøglen til Danmarks fremtidige velstand. Investeringer i uddannelse handler ikke alene om en håndsrækning til en generation der skal så meget, men er en investering med et imponerende afkast: en veluddannet befolkning, der kan drive innovation og produktivitet og derigennem sikre fremtidens Danmark.

Lad os sammen løfte vores ungdomsuddannelser og investere i fremtiden – det giver trods alt verdens bedste afkast.

Debatindlægget blev bragt i Avisen Danmark den 1. marts 2024.

Seneste nyheder
Jette Runchel er ny formand for Danske HF & VUC (Bestyrelserne)

Jette Runchel er ny formand for Danske HF & VUC (Bestyrelserne)

Den 3. juni blev der afholdt generalforsamling i Danske HF & VUC (Bestyrelserne). Her var blandt andet formandsposten på valg, da Birgit Lise Andersen stopper som formand. Efter et år som næstformand og to år som formand, trådte Birgit Lise Andersen tilbage den 3....

Unge med diagnoser får færre uddannelsestilbud fra 2030

Unge med diagnoser får færre uddannelsestilbud fra 2030

PRESSEMEDDELELSE: Efterspørgslen på særligt tilrettelagte forløb målrettet unge med diagnoser som adhd eller autisme er steget med 86 procent på tre år. Alligevel står over halvdelen af de eksisterende forløb til at lukke om få år, hvis EPX-reformen gennemføres...

Politikerne styrker ikke voksenuddannelserne ved at flytte dem

Politikerne styrker ikke voksenuddannelserne ved at flytte dem

PRESSEMEDDELELSE: En ny rapport fra Danmarks Evalueringsinstitut (EVA) viser, at politiske reformer og økonomiske rammebetingelser har været afgørende for kursistgrundlaget for almen voksenuddannelse (avu), der de senere år har været faldende. Nu er en ny reform på...