Livet som studerende kunne nemt være forvirrende og ensomt lige nu. Men på VUC’erne ligner skoleskemaet det sædvanlige skema næsten til forveksling – og coronakrisen har skabt en ny fællesskabsfølelse med lærerne, fortæller to VUC-kursister.

”Vores skema er helt præcis som det plejer. Samme fag og samme tidspunkter. Vi skal jo gerne have så meget undervisning som muligt inden eksamen”. Casper Kristian Jespersen har ikke tid til afslapning bare fordi undervisningen foregår hjemmefra. Han læser på den 3-årige HF Søfart i Svendborg, og den dag vi taler med Casper, har han haft sine sædvanlige 6 timers undervisning med 5 forskellige lærere – bare online.

Omstillingen til at tilrettelægge undervisningen 100 % digitalt er gået forbavsende godt, fortæller han.

”Det hjælper meget at lærerne gør tingene på samme måde. De har alle sammen været på kursus i de programmer vi arbejder i og de er vant til simultanundervisning, og det kan man godt mærke. Vi får at vide på forhånd hvad vi skal nå i de enkelte timer, og hvor tingene ligger. Så man kan også arbejde forud og være endnu bedre forberedt. Det er fedt”, fortæller Casper.

PÅ HF & VUC KBH Syd har Google Meet og Google Docs erstattet tavleundervisningen, fortæller Lærke Michela Blendstrup, der læser en fuld HF på 3 år.

“Det foregår sådan, at den undervisning vi vi skulle have haft, foregår på Meet, hvor alle fra klassen er på samtidig. Lærerne præsenterer oplægget på skærmen, så vi alle kan følge med, og så snakker vi og byder ind hver især. Det eneste der kan være lidt svært er, at læreren ikke kan se vores kropsspog. Så kan de godt overse, at vi ser undrende ud, hvis vi ikke forstår stoffet”, fortæller Lærke.

Sammenhold i en corona-tid

Selv om undervisningen foregår derhjemme hver for sig er det ikke gået ud over sammenholdet i klassen, fortæller Lærke; tværtimod.

“Der er ret mange nye på mine hold, men jeg synes vi er virkelig gode til at hjælpe med at få hinanden med. Det er som om vi allesammen har en følelse af at være i samme båd, og det har nærmest gjort sammenholdet bedre, synes jeg”

Vi har også fået en meget større forståelse for lærerne. Vi kan se hvor meget arbejde, de lægger i det, selv om de også har et liv udenfor, der skal fungere. De svarer med det samme, og de er virkelig engagerede i vores skoleliv, kan vi mærke, Det gør det mere trygt, når vi ikke føler, at vi er overladt til os selv.

Se videoen med videohilsner fra eleverne på KBH SYD til skolens lærere

Fjernundervisning er ikke problemfrit

Selv om online-undervisningen fungerer godt, glæder Casper Kristian Jespersen fra HF & VUC FYN sig dog også til at starte i rigtig skole igen, fortæller han.

“Jeg er faktisk virkelig imponeret over vores lærere. I dansk og matematik får jeg næsten lige så meget ud af undervisningen. Men det kommer også meget an på ens motivation, for når undervisningen foregår derhjemme, så er det meget mere op til den enkelte elev, hvor meget man vil lægge i det. Undervisning i værkstedfagene er det dog svært at gøre lige så god online. Så det glæder jeg mig til at komme tilbage til,” fortæller Casper.

Lærke Michela Blendstrup er også efterhånden begyndt at glæde sig til at komme tilbage i skole

“Alt i alt når vi vores pensum. Men jeg savner noget mere sparring og nogle flere fælles opgaver. Lærerne gør hvad de kan, men når man ikke har den personlige kontakt, så får man ikke helt lige så meget ud af det. Men til gengæld bliver man lidt af en haj til computer”, slutter Lærke.